Σελίδα 1 από 5 123 ... ΤελευταίαΤελευταία
Εμφάνιση αποτελεσμάτων σε εξέλιξη 1 έως 10 από 49

Θέμα: Πλοία από Σκυρόδεμα (Τσιμεντόπλοια) [concrete ships]

  1. #1

    Προεπιλογή Πλοία από Σκυρόδεμα (Τσιμεντόπλοια) [concrete ships]

    Όταν ακούμε οπλισμένο σκυρόδεμα ή όπως είναι ευρύτερα γνωστό μπετό το μυαλό μας πάει σε πολυκατοικίες, σπίτια, γέφυρες (οποιουδήποτε είδους εκτός από ...καραβιών) αλλά ποτέ σε πλοία. Όμως κατασκευάστηκαν τέτοια πλεούμενα και αρκετά επέζησαν (με άλλη χρήση) για πολλά χρόνια και ίσως να έχουν σχέση και με τις διακοπές πολλών που διαβάζουν αυτές τις γραμμές.
    Ας το πάρουμε από την αρχή οι χυτές κατασκευές από κονιοδέματα (μέιγμα κάποιας κονίας όπως ασβέστης με χαλίκια άμμο και άλλα αδρανή υλικά δηλαδή υλικά που δεν δρουν στο πήξιμο της κονίας) ήταν γνωστές από τα αρχαία χρόνια χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιας κατασκευής ήταν ο θόλος στο Πάνθεον της Ρώμης. Το 1892 δόθηκε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στο Γάλλο Φρανσουά Ενεμπίκ για μια μέθοδο κατασκευής με χυτά μέλη από κονιόδεμα με βάση το τσιμέντο και ενισχυμένο (οπλισμένο) με χαλύβδινες ράβδους (τις γνωστές ..μπετόβεργες) για να παραλαμβάνουν τα φορτία εφελκυσμού, ονομαζόταν στα γαλλικά μπετόν αρμέ. Το νέο προϊόν βρήκε μεγάλη εφαρμογή στις κατασκευές με την αρχή του νέου αιώνα (...και συνέχισε).
    Για να πάμε στη θάλασσα. Μέχρι το 1917 πολλοί είχαν προσπαθήσει να φτιάξουν κυρίως σκάφη αναψυχής εκμεταλλευόμενοι την ευκολία των κατασκευών από σκυρόδεμα. Το 1917 και το 1918 με την έλλειψη μετάλλων και ειδικευμένων εργατών (μην ξεχνάμε ότι τότε τα πλοία φτιάχνονταν με ηλώσεις - πριτσίνια) λόγω του 1ου Παγκοσμίου Πολέμου αρχικά στη Βρετανία και αργότερα στις ΗΠΑ κατασκευάστηκαν πλοία από σκυρόδεμα, στις ΗΠ¨Α μάλιστα φτιάχτηκαν περίπου 50 τέτοια πλοία. Τα πλοία αυτά δεν χρειάζονταν ειδικευμένους εργάτες (μόνο μπετατζήδες) ούτε μεγάλες ναυπηγικές εγκαταστάσεις και φτιάχνονταν γρήγορα από υλικά που μπορούσαν να βρεθούν οπουδήποτε (δεν χρειαζόταν να μεταφερθούν ελάσματα και δοκοί από τη χαλυβουργία). Τα πλοία αυτά ήταν βαριά για το μέγεθός τους αλλά μπόρεσαν να βοηθήσουν στον επαναπατρισμό των Αμερικάνων στρατιωτών και του υλικού τους με τη λήξη του πολέμου. Με το τέλος του πολέμου η τεχνική ξεχάστηκε μια και οι εργάτες των ναυπηγείων ξανάπιασαν δουλειά (όσοι έζησαν) με τον γνωστό τρόπο.
    Στον επόμενο μεγάλο πόλεμο τον 2ο Παγκόσμιο η έλλειψη μετάλλου και ειδικευμένων εργατών εμφανίστηκε ξανά, χαρακτηριστικά στα ναυπηγεία δούλευαν γυναίκες που μέχρι πριν από τον πόλεμο ήταν ...νοικοκυρές. Κατασκευάστηκαν αρκετά πλοία από ελαφροβαρές σκυρόδεμα δηλαδή μπετό που τα αδρανή είναι από περλίτη ή άλλο παρόμοιο υλικό (σαν τα αλφαμπλόκ περίπου) με ειδικό βάρος σκυροδέματος περίπου 1922 kg/m³ (το κανονικό σκυρόδεμα έχει ειδικό βάρος 2.400 kg/m&#179. Παρόλα αυτά ΄ήταν αρκετά βαριά οπότε δεν μπορούσαν να μεταφέρουν το ίδιο φορτίο τα αντίστοιχα μεταλλικά, για να καταλάβουμε την τάξη του μεγέθους τα τοιχώματα του σκάφους είχαν πάχος περίπου 15 cm δηλαδή ζύγιζαν 0,15x1922= 288.3 kg/m² η αντιστοιχία σε λαμαρίνα είναι 288,3/7850= 0,0367 m δηλαδή μια λαμαρίνα περίπου 37 χιλιοστά. Οπότε εγκαταλείφτηκε η ιδέα και συνέχισαν να κατασκευάζονται Λίμπερτυ και Βίκτορυ.
    Όμως αυτά τα πλοία συνέχισαν να προσφέρουν υπηρεσίες κατά τη διάρκεια της απόβασης στη Νορμανδία οι σύμμαχοι έπρεπε να έχουν ένα λιμάνι ώστε να εφοδιάζουν τα στρατεύματα μετά την απόβαση μέχρι να καταλάβουν κάποιο μεγάλο γαλλικό λιμάνι κατασκεύασαν λιμάνι α με πλωτές προβλήτες και μεγάλα κιβώτια από μπετό που ρυμουλκήθηκαν από την Αγγλία και ποντίστηκαν στη Νορμανδία που έμειναν γνωστά σαν λιμάνια Mulbery. Τα πλοία από σκυρόδεμα αφού προσάραξαν χρησιμοποιήθηκαν σαν μόλοι ή κυματοθραύστες:

    Πηγή εικόνας: http://www.combinedops.com/Mulberry%20Harbours.htm
    Μετά τον πόλεμο όσα απέμειναν εκποιήθηκαν και χρησιμοποιήθηκαν σαν πλωτοί κυματοθραύστες από διάφορους φορείς σε παραλιακές πόλεις και εργοστάσια ξυλείας στις ΗΠΑ.

    Πηγή εκόνας: http://www.concreteships.org/

    Στα δικά μας τώρα το ίδιο πρόβλημα εύρεσης πρώτων υλών και προσωπικού είχαν και οι Γερμανοί κατακτητές στην Ελλάδα. Η προπολεμική Ελλάδα δεν είχε ανεπτυγμένη βαριά βιομηχανία για να επιτάξουν και τα εργοστάσια της Γερμανίας βομβαρδίζονταν ανηλεώς και όταν λειτουργούσαν ήταν δύσκολο να φτάσουν στην κατεχόμενη Ελλάδα πρώτες ύλες. Οπότε για να ανεφοδιάζουν τα κατεχόμενα νησιά και κυρίως την Κρήτη οι Γερμανοί κατασκεύασαν πλοία από μπετό επιτάσσοντας συνεργεία από Έλληνες εργολάβους ή με εργολάβους που συνεργάστηκαν. Μετά την απελευθέρωση πολλά από αυτά ποντίστηκαν και αποτέλεσαν τη θεμελίωση σαν τεχνητοί ογκόλιθοι (μπλόκια) για την κατασκευή πολλών προβλητών και μόλων σε λιμάνια των νησιών και άλλων πόλεων, τα περισσότερα (αν όχι όλα) από αυτά χρησιμοποιούνται μέχρι σήμερα (δυστυχώς) οπότε αν ξεκινάτε ή φτάνετε στις διακοπές σας μπορεί κάτω από την προβλήτα να υπάρχει ένα τέτοιο πλοίο.
    Και για να δούμε ένα τέτοιο πλοίο (τα στοιχεία και οι φωτογραφίες από το http://www.concreteships.org/):
    S.S. John Smeaton

    όταν κατασκευάστηκε

    Σήμερα (ακόμα επιπλέει!)
    Έχει μήκος 102.53 m
    πλάτος 16,45 m
    Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη Παναγιώτης : 16-12-2007 στις 11:58

  2. #2

    Προεπιλογή

    Μια μελέτη σε τέτοια πλοία που δείχνει ότι μετά από πολλά χρόνια στη θάλασσα το υλικό τους όχι μόνο δεν έπαθες τίποτα αλλά αντίθετα είναι καλύτερο από το μπετό του ...σπιτιού μας. Βρέθηκε αντοχή σε θλίψη τουλάχιστον 35 Mpa ενώ σε ένα συνηθισμένο σπίτι (της τελευταίας εικοσαετίας γιατί παλίότερα ήταν μικρότερες) το σκυρόδεμα έχει αντοχή 25 MPa. Με πολύ καλές φωτογραφίες και πολλά στοιχεία.
    Evaluation of Lightweight Concrete Performance
    in 55 to 80 Year Old Ships
    By: R.D. Sturm, N. McAskill, R.G. Burg, and D.R. Morgan
    Συνημμένα Αρχεία Συνημμένα Αρχεία
    Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη Παναγιώτης : 16-12-2007 στις 11:59

  3. #3
    Εγγραφή
    Jan 2006
    Περιοχή
    At Sea
    Μηνύματα
    6.326

    Προεπιλογή

    Εύγε Παναγιώτη! Είναι φοβερά τα στοιχεία που μας έδωσες! Πραγματικά είναι μία πτυχή η οποία δέν την ξέραμε!

  4. #4
    Εγγραφή
    Nov 2007
    Περιοχή
    Ραφήνα
    Μηνύματα
    2.215

    Προεπιλογή Το Τσιμεντόπλοιο της Ραφήνας

    Τα στοιχεία που ακολουθούν βασίζονται στην έρευνα των μαθητών της Περιβαλλοντικής Ομάδας του 2ου ΤΕΕ Ραφήνας με θέμα "Ιστορία του λιμανιού της Ραφήνας" που έγινε κατά τη διάρκεια του σχολικού Έτους 2006-2007.
    Η Ιστορία του λιμανιού της Ραφήνας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με ένα τσιμεντόπλοιο. Για την ακρίβεια με ένα βουλιαγμένο τσιμεντόπλοιο που ναυπηγήθηκε στο Πέραμα, αλλά δεν είχε την τύχη να ταξιδέψει για πολύ, καθώς βυθίστηκε πολύ σύντομα. ¶λλα, όμως, τσιμεντόπλοια που κατασκευάστηκαν την περίοδο της κατοχής στο Πέραμα κατάφεραν να κάνουν αρκετά ταξίδια μέχρι την Κρήτη και πίσω, μεταφέροντας διάφορα φορτία.
    Η ιστορία του τσιμεντόπλοιου της Ραφήνας ξεκινά από τη Γερμανική Σκάλα, στο Πέραμα, όπου οι δυνάμεις Κατοχής1 στήνουν από το 1942 ένα διαφορετικό ναυπηγείο χρησιμοποιώντας το ενισχυμένο σκυρόδεμα (τσιμέντο) ως πρώτη ύλη ναυπήγησης μικρών μεταφορικών πλοίων. Εξαιτίας του πολέμου υπήρχε μεγάλη έλλειψη μετάλλων για την κατασκευή των σιδερένιων ελασμάτων των πλοίων. Για το λόγο αυτό κατέφυγαν στη λύση του τσιμέντου.
    Ο τρόπος με τον οποίο κατασκευάζονταν τα τσιμεντόπλοια περιγράφεται στο τέταρτο τεύχος του περιοδικού «ΕΦΟΠΛΙΣΤΗΣ», από τον Γιάννη Γαβρίλη: «Τεράστια τσιμεντένια καλούπια, στηριγμένα πάνω σε επίσης τσιμεντένια «βάζα», που σώζονταν μέχρι πριν λίγα χρόνια, επενδύονταν με λεπτή λαμαρίνα και μορφοποιούσαν το σκαρί του τσιμεντόπλοιου. Στη συνέχεια, οι ντόπιοι[1], άλλοτε υποχρεωμένοι από τα όπλα κι άλλοτε από την … πείνα, δούλευαν το χαρμάνι με τα χέρια και γέμιζαν το καλούπι με σκυρόδεμα. Η αμοιβή ήταν ένα πιάτο φαγητό, συνήθως νερόβραστες πατάτες.
    Σε λίγες μέρες γινόταν το ξεκαλούπωμα και το καινούριο σκαρί όδευε για τη θάλασσα πάνω στην τσιμεντένια γλίστρα. Οι καθελκύσεις δεν ήταν πάντα επιτυχείς1. Μερικά από τα τσιμεντόπλοια βούλιαζαν επιτόπου και άλλα ταξίδευαν για πολύ λίγο και στη συνέχεια βυθίζονταν, Όσα αποδεικνύονταν αξιόπλοα εξοπλίζονταν με μηχανή και ξεκινούσαν τα δρομολόγιά τους. Συνήθως έκαναν δρομολόγια για την Κρήτη και χρειάζονταν τον τετραπλάσιο χρόνο για να φθάσουν».
    Ένα από αυτά τα τσιμεντόπλοια θα αποτελέσει από το 1948 την πρώτη κανονική προβλήτα του λιμανιού της Ραφήνας.

    Τσιμεντόπλοιο.jpg

    [1] Γιάννης Γαβρίλης «Τσιμεντόπλοια», Περιοδικό «ΕΦΟΠΛΙΣΤΗΣ», τεύχος 4, Ιούνιος 1993.
    Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη Roi Baudoin : 16-12-2007 στις 17:49 Αιτία: Αναγκαία προσθήκη

  5. #5
    Εγγραφή
    Nov 2007
    Περιοχή
    Ραφήνα
    Μηνύματα
    2.215

    Προεπιλογή "Κάρυστος" και τσιμεντόπλοιο

    Το πλοίο που ρυμούλκησε το τσιμεντόπλοιο από το Πέραμα μέχρι τη Ραφήνα ήταν το «Κάρυστος» του Τόγια. Το πλοίο αυτό ναυπηγήθηκε το 1902 και το 1947 αγοράστηκε από τον Ιωάννη Τόγια και πήρε το όνομα της ιδιαίτερης πατρίδας του.
    Στην παρακάτω ζωγραφική απεικόνιση βλέπουμε το "Κάρυστος" του Τόγια, δεμένο δίπλα στο τσιμεντόπλοιο μετά το 1948. Είναι έργο της μαθήτριας Τζίνας Σαντοριναίου του 2ου ΤΕΕ Ραφήνας.
    Σήμερα κάποιος μπορεί να διακρίνει την πλώρη του τσιμεντόπλοιου. Το καμπούνι της πλώρης του τσιμεντόπλοιου βρίσκεται στη θέση που υπάρχουν σήμερα τα παγκάκια στις θέσεις πρόσδεσης του λιμανιού της Ραφήνας 3 και 4, εκεί δηλαδή που συνήθως δένουν το "Πηνελόπη Α" και το "Σουπερφέρρυ ΙΙ".

    Κάρυστος.jpg

  6. #6

    Προεπιλογή

    Πάντως στη φωτογραφία μοιάζει με τα πλοία που έφτιαχναν οι Γερμανο΄΄ι και τα χρησιμοιπούσαν σε ποτάμια και παράκτια ταξίδια Σαν το MS Treue μήκους 44 m και πλάτους 7 m που πλeέι μέχρι σήμερα περισσότερα στη σελίδα http://www.ms-treue.de/ (είνα στα γερμανικά). Και μάλιστα το κομμάτι στην προηγούλ\μενη φωτογραφία μοιάζει με την πρύμη του MS Treue:

    Πηγή εικόνας:http://www.ms-treue.de/
    Ενδεχομένως να χρησιμοποίησαν τα σχέδια από πλοία που χρησιμοποιούσαν ήδη στη Γερμανία.

  7. #7

    Προεπιλογή

    Και στις Σπέτσες τσιμεντόπλοιο χρησιμοποιήθηκε σα βάση για να επεκταθεί ο πέτρινος μόλος που είχε κατασκευασατεί στο λιμενίσκο της Ντάπιας στις αρχές του 20ου αιώνα και να επιτέψει την πλαγιοδέτηση των πλοίων και την αποβίβαση των επιβατών (τη δεκαετία του '50 ελάχιστοι είχαν αυτοκίνητο) που μέχρι τότε αποβιβάζονταν με βάρκες.
    Τελευταία επεξεργασία από το χρήστη Παναγιώτης : 17-12-2007 στις 10:30

  8. #8
    Εγγραφή
    Jan 2006
    Περιοχή
    At Sea
    Μηνύματα
    6.326

    Προεπιλογή

    To όνομα του τσιμεντόπλοιου στη Ραφήνα το ξέρουμε? Μήπως θα πρέπει σαν ομάδα να φτιάξουμε μία πινακίδα στη Ραφήνα σε συνεργασία με το Δήμο πάνω στο καμπούνι του και να αναφέρουμε την Ιστορία του?

  9. #9

    Προεπιλογή Poly kalo thema

    exo pathi plaka....tsimentoploia?

  10. #10
    Εγγραφή
    Nov 2007
    Περιοχή
    Ραφήνα
    Μηνύματα
    2.215

    Προεπιλογή Η Ραφήνα του 1948

    Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία που βρήκε η Περιβαλλοντική ομάδα για το τσιμεντόπλοιο ήταν το γεγονός΄ότι ένα κομμάτι του χρησιμοποιήθηκε για αρκετά χρόνια και για ταβέρνα. Συγκεκριμένα, στην πλώρη του τσιμεντόπλοιου λειτούργησε για χρόνια μια ταβέρνα με τραπέζια τόσο μέσα στον κλειστό χώρο κάτω από την πλώρη (έπαιρνε 3-4 τραπεζάκια) όσο και στον ανοικτό χώρο έξω από αυτόν. Βέβαια, όταν είχε καιρό οι πελάτες που κάθονταν στα τραπεζάκια έξω βρέχονταν και λίγο.
    Η ταβέρνα ανήκε στον κύριο Ασημάκη και όταν έκλεισε στη δεκαετία του '60 του δόθηκε χώρος κοντά στα παραλαβητήρια (λέγονταν έτσι γιατί οι άνθρωποι που τα είχαν είχαν ως δουλειά τους να παραλαμβάνουν τα ψάρια). Σήμερα, συγγενείς του κυρίου Ασημάκη διατηρούν στη Ραφήνα μια ταβέρνα που φέρνει και το όνομά του "Του Ασημάκη τα καβούρια". Οι μνήμες, πάντως για αυτό το ταβερνάκι είναι ακόμα νωπές εδώ στη Ραφήνα και ας έχουν περάσει πάνω από 40 χρόνια που έκλεισε.
    Όσο για την παραπάνω πρόταση του Απόστολου τη βρίσκω εξαιρετική, αλλά δεν ξέρω αν θα ενδιέφερε το Δήμο. Το 2008 κλείνουν 60 χρόνια από τότε που ήρθε στη Ραφήνα το τσιμεντόπλοιο και η Ραφήνα έγινε λιμάνι.
    Παρακάτω, μια επιζωγράφηση παλιάς φωτογραφίας της Ραφήνας του 1948. Η επιζωγράφηση έγινε από τη μαθήτρια Μαρίνα Λεφέβρ.

    Ραφήνα 1948 - Τσιμεντόπλοιο.jpg

Σελίδα 1 από 5 123 ... ΤελευταίαΤελευταία

Δικαιώματα - Επιλογές

  • Δεν μπορείτε να αναρτήσετε νέα θέματα
  • Δεν μπορείτε να αναρτήσετε απαντήσεις
  • Δεν μπορείτε να αναρτήσετε συνημμένα
  • Δεν μπορείτε να επεξεργαστείτε τις αναρτήσεις σας
  •  
  • BB code είναι σε λειτουργία
  • Τα Smilies είναι σε λειτουργία
  • Ο κώδικας [IMG] είναι σε λειτουργία
  • [VIDEO] code is σε λειτουργία
  • Ο κώδικας HTML είναι εκτός λειτουργίας